FrågaARBETSRÄTTRast 30/06/2018

Man har rätt till obetald rast för lunch

Hej! Jobbar på en skola där inte alla kan gå till matsalen och äta lunch, av ekonomiska skäl. Det innebär att en del måste ta med sig egen mat medan andra äter gratis i matsalen. De som äter i matsalen äter pedagogisk lunch och har därför 30 min rast utöver det. De som inte äter i matsalen måste däremot äta sin lunch på sin 30 min rast! Undrar om det är okej för arbetsgivaren att göra så? Rasten ingår ju inte i arbetstiden, är det inte så att de måste ge en betald paus för att äta lunchen på?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Den pedagogiska lunchen är del av arbetstiden, eftersom personalen förväntas ha översikt över barnen då. Den tid de är i matsalen med barnen räknas alltså inte som rast även om de är äter lunchen där. Det är därför de får 30 minuter utöver lunchen i matsalen för att de har rätt till rast utanför arbetsplatsen.

Övrig personal får 30 minuter rast för lunch, man har rätt till rast så att man inte arbetar mer än fem timmar i sträck (se arbetstidslagen 15 §). I Sverige är det praxis med 30-60 minuters lunchrast. Som du själv skriver ingår inte rasten i arbetstiden och är således inte betald. Det är korrekt av arbetsgivaren att göra så, all personal får på det här viset 30 minuters rast från arbetet. Utöver rasterna har man rätt till kortare pauser under arbetsdagen, dessa ingår i arbetstiden och är betalda (se arbetstidslagen 17 §). Under rasterna får arbetstagaren lämna arbetsplatsen, det finns ingen lagstadgad rätt till det vid pauserna.

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare