Marknadsföra mobilskal med färger från fotbollslag?

Hej! Är det okej att marknadsföra en produkt som är inspirerad av ett allsvenskt fotbollslag? Produkten innehåller inga logor eller sponsor utan är bara färg. Så frågan är alltså om jag får marknadsföra mina skal som är inspirerade av allsvenska fotbolls lag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Situationen regleras i varumärkeslagen (VML).

Ett varumärke föreligger om ett tecken av något slag kan särskilja en vara/tjänst i en näringsverksamhet från dem i en annan (VML 1:4-5). Färger kan utgöra ett varumärke för en viss organisation.

Dock gäller varumärket för en specifik vara/tjänst. T.ex har Löfbergs Lila varumärkesrätt till sin lila färg men endast för kaffeprodukter. Man kan alltså använda den lila färgen för att sälja dammsugare. Samma sak gäller för fotbollslag och deras färger.

Notera dock att du kan göra intrång om varumärket är känt bland en betydande del av landet om din användning (1) drar otillbörlig fördel av varumärket, (2) skadar varumärkets renommé eller (3) skadar varumärkets särskiljningsförmåga (VML 1:10 1st 3p). Det finns en risk att din användning skulle uppfylla detta krav men då måste det vara ett så pass känt varumärke att endast färgerna gör att man förknippar din produkt med det - om så är fallet eller inte kan jag inte säga med säkerhet.

Jag vill även poängtera att varumärkesrätt generellt sätt är väldigt ekonomiskt styrt. Finns det inte något ekonomiskt intresse för den med varumärkesrätten att agera mot någon, lär denne inte göra det. Det är såklart bara något som gäller generellt och jag kan inte säga hur ett fotbollslag skulle agera.

Det hela kokar alltså ned i en bedömningsfråga utan ett klart svar där du tvingas göra en riskbedömning. Vad jag rekommenderar är dock att du kontaktar de lag vars färger du vill använda och ber om godkännande. På så sätt undviker du den juridiska osäkerheten.

Jag hoppas mitt svar har hjälpt dig något. Dessvärre är varumärkesrätt en av de områden där det sällan finns klara svar. Har du följdfrågor är du varmt välkommen att ställa dessa till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare