FrågaEKONOMIÖvrigt09/08/2019

Måste banker basera beslut på kreditupplysningar vid ansökan om lån?

Hej. Min skuldsanering avslutades i juni förra året. Under det gångna året har jag varit tvungen att söka lån. Jag har försökt stärka mitt förhållande till min bank (där jag varit kund i >10 år) och frågat om lån där, men fått avslag utan motivering och utan att kreditupplysning tagits. Min bank förvaltar också mitt pensionskapital. Är det så att många kreditgivare för egna register om personhistorik och förlitar sig på dessa i första hand och är det lagligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Detta är en fråga av mer ekonomisk karaktär, snarare än juridisk karaktär. Det är mycket möjligt att banker för egna register om sina kunder, vilket inte heller är olagligt. Banken har ingen skyldighet att bevilja dig lån. Banken är inte heller skyldig att basera ett beslut om avslag av låneansökan på en kreditupplysning.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Varma lyckönskningar,

Sabrina CuranRådgivare