Måste dödsboet betala begravningen?

Om det finns pengar i dödsboet måste dem användas till begravning då? Har en arvinge rätt att neka till det trots att sambon inte kan betala den själv?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är i första hand dödsboet som ska betala kostnaderna för begravningen. Finns det pengar kvar i dödsboet så ska de därför användas till begravningskostnaderna. I detta fall finns det pengar kvar i dödsboet, men även om det inte hade funnits hade man inte kunnat lägga den kostnaden på sambon utan samtycke eller liknande. Det eftersom då varken arvingar eller sambos ärver skulder.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare