Måste en butik ta emot kontanter?

Jag har en fråga gällande att betala kontant på restaurang. Det var nämligen så att jag var och åt på en restaurang för några dagar sedan och när jag sedan skulle betala notan så vägrade de att ta kontanter. En liten dispyt uppstod mellan mig och ägaren, han t.o.m. hotade med att ringa polisen och anmäla mig för bedrägeri om jag inte betalade notan med kort. Jag ville inte göra ett större nummer av det hela så jag betala till slut med kort. Men jag undrar vad som skulle ha hänt om jag stått på mig och enbart erbjudit kontant betalning, skulle jag gjort mig skyldig till något brott. Någon information om att restaurangen var kontantfri fanns varken på ytterdörren eller i menyn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga tänker jag redogöra för om näringsidkare måste ta emot kontanter.

Din fråga regleras i avtalslagen (avtL) och lag om Sveriges riksbank (LSR)

En näringsidkare är inte skyldig att ta emot kontanter som betalningsmetod. LSR 5 kap. 1 § föreskriver enbart att kontanter är lagliga betalningsmedel. Det följer av avtalsfriheten i 1 § avtl näringsidkare får själva styra över vilken betalningsmetod de vill använda.

Det vore såklart fördelaktigt om restaurangen annonserade på ett tydligt sätt att de inte tar emot kontanter, däremot har de ingen skyldighet att göra så.

Om du vägrar betala riskerar du att göra dig skyldig till brott bla ringa bedrägeri (9 kap. 2 § 2 st Brb).

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare