Måste en icke-EU-medborgare men som är bosatt inom EU söka visum till Sverige?

Hej!

Har träffat en tjej som bor och studerar i Italien, men hon är från Iran och iransk medborgare.

Min fråga är om hon vill komma till Sverige måste hon söka visum då eftersom hon inte är europé? Trots att hon bor i Europa och har uppehållstillstånd för studier där.

Undrar också om hon måste åka till Iran för att söka visum alternativt uppehållstillstånd, eller kan hon söka på svenska ambassaden i t ex Italien?

Jag är svensk medborgare om det har någon betydelse.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Visum till Sverige

Personer som bor i vissa länder utanför EU behöver ansöka om visum för att kunna besöka Sverige. Det grundar sig på medborgarskap och inte var du för tillfället vistas. Visum krävs för en person som vill besöka Sverige under ett kortare tid om max 90 dagar (2 kap. 3 § Utlänningslagen). En person som planerar att stanna längre än så behöver söka någon sort av uppehållstillstånd ex. studier, arbete eller anknytning till en person i Sverige (2 kap. 5 § Utlänningslagen). Enligt Migrationsverkets lista är Iran ett av de länder vars medborgare behöver ha ett visum när de vill besöka Sverige.

Hur ansöker en om visum?

För att få ansöka om visum behöver vissa krav vara uppfyllda såsom; inneha ett giltigt pass, fått en inbjudan från personen som en avser besöka i Sverige, ha en reseförsäkring, ha pengar för uppehälle i landet och ibland kan vissa särskilda dokument krävas. Viktigt är att visumansökan görs samt beviljas innan inresan i Sverige. Ansökan ska göras hos en svensk ambassad eller generalkonsulat i det egna landet. Det finns också möjlighet att ansöka hos en annan ambassad inom Schengenområdet (EU plus Island, Norge, Schweiz och Liechtenstein), men då bör kontakt tas med den ambassaden i förväg då det är de som kommer fatta beslut i frågan. Mer om hur visumansökan görs och vilka krav som ställs går att läsa om här.

Undantag om varaktigt bosatt i annat EU-land

En person som är medborgare i ett icke-EU-land, men som har bott i ett EU-land i minst fem år kan ansöka om att få ställning som varaktigt bosatt i det landet. En sån ställning medför att personen erhåller ett särskilt EG/EU-uppehållstillstånd, som ger vissa rättigheter som liknar ett EU-medborgarskap. Exempelvis innebär det att personen kan besöka andra EU-länder utan krav på visum samt kunna flytta och arbeta fritt inom EU.

Vad gäller i ert fall?

Då hon är iransk medborgare behöver hon ansöka om visum för att kunna besöka dig i Sverige. Det finns ett undantag ifall hon har bott i Italien längre än 5 år och är registrerad som varaktigt bosatt där. I sådana fall behövs inte visum.

Om hon ska ansöka om visum bör det göras hos svenska ambassaden i Iran, dock kan hon också kontakta svenska ambassaden i Italien och ställa frågan ifall de istället kan ta hand om hennes ansökan.

Jag hoppas att detta gav svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Erica LagerRådgivare