FrågaPROCESSRÄTTDomstol04/11/2021

Måste ett behörigt ombud vara en jurist eller advokat?

När T ex Högsta Domstolen Begär ett Behörigt Ombud betyder det att det Måste vara en Jurist eller Advokat till yrket??

Mycket Tacksam för snabbt svar

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är att det inte finns något formellt krav på att ombudet ska ha en juristexamen eller vara advokat. Däremot krävs att ombudet har tillräckliga insikter för att kunna utföra uppdraget. Det innebär att ombudet måste kunna sätta sig in i målet och rättsligt bedöma olika yrkanden och liknande som är av betydelse, och dessutom på ett redigt och fullständigt sätt kunna utveckla partens talan. Ombundet bör ha en viss erfarenhet som förvärvats genom erfarenhet av att delta i rättsprocesser.

När man bedömer om ett ombud har tillräckliga kvalifikationer måste hänsyn tas till målets beskaffenhet, dvs. vad för fråga målet handlar om och om den kanske är enkel till sin natur eller mer komplicerad. Det kan innebära att kraven på ombudet ställs lägre vid ett enkelt mål och högre vid ett mer invecklat mål.

Det finns genom rättsfall exempel på fall då Högsta Domstolen avvisat ett ombud där det genom ombudets inlagor har visat sig att ombudet inte hade erforderliga insikter för att på ett tillfredsställande sätt kunna företräda sin klients intressen och föra dess talan. Vill du läsa mer så har rättsfallet numret NJA 1985 s. 921.

Svaret på din fråga är sammanfattningsvis nej, men det krävs ändå att ombudet har tillräckliga kvalifikationer.

Karin PihlRådgivare