Måste ett företag skicka betalningspåminnelse innan fakturan överlämnas till inkassoföretag?

Hej,

Jag flyttade precis från Stockholm till Malmö och i flyttkaoset missade jag att betala en räkning.

Igår 2019-11-20, tre veckor efter förfallodatum och utan att jag fått en enda påminnelse om att jag missat räkningen (detta är första gången jag inte betalar i tid), fick jag två räkningar. Företaget har delat upp räkningen i två och skickat den till inkasso direkt utan att skicka någon påminnelse, är detta verkligen så som det ska gå till?Jag har mailat med dem och de påstår att de skickat en påminnelse 2019-11-05 som förföll 2019-11-12, men jag har inte fått den. Jag har inte hunnit adressändra men min hyresgäst har kollat posten i min lägenhet i Stockholm och där finns ingen påminnelse.

Jag har meddelat dem att jag absolut ska betala räkningen som jag är skyldig dem, med påminnelseavgift, men att jag inte har för avsikt att betala ytterligare 360kr i inkassoavgift. De säger att de inte kan göra något.

Min kollega från Tyskland nämnde något om en EU lag som säger att man måste skicka ett visst antal påminnelser innan man får skicka vidare räkningen till inkasso, stämmer det? Jag har försökt hitta info som stödjer detta men har inte lyckats.

Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar sammanfattningsvis din fråga som att du undrar om ett företag är skyldig att skicka ut betalningspåminnelser innan inkassoåtgärder vidtas.

Det finns ingen lagstadgad skyldighet för ett företag att skicka ut påminnelser om inkasso, även om det hör till god sed att göra det. Det är därför upp till företagen själva att avgöra om de vill skicka påminnelser eller inte. De har möjligheten att lämna över obetalda fakturor direkt. Det finns dock vissa undantag, för till exempel parkeringsböter.

Kort sagt finns det som huvudregel ingen skyldighet för företag att skicka ut påminnelser innan inkassoföretag övertar fakturan. Min rekommendation är därför att du betalar även avgiften för inkasso, om det inte rör sig om just parkeringsböter till exempel.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Felicia FredinRådgivare