FrågaAVTALSRÄTTGåva12/06/2021

Måste ett gåvobrev upprättas vid gåva av pengar?

Låt säga att jag har vunnit en större summa pengar eller om jag har investerat i aktier (med ISK-konto) som sedan har genererat en större summa pengar i vinst. Om jag sedan vill ge mina föräldrar en gåva (låt säga 1 miljon kronor), behöver jag göra något då? Måste jag skriva något gåvobrev eller kontrakt som påvisar att det är en gåva? Tänker om Skatteverket skulle undra om mina föräldrar helt plötsligt har 1 miljon kronor på sitt bankkonto? Tack så mycket!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid gåva av pengar finns det inget lagligt krav på att gåvogivaren måste upprätta ett gåvobrev. En gåva i form av en summa pengar fullbordas genom att gåvotagaren får pengarna i sin besittning (2 § GåvoL). Däremot är det lämpligt att upprätta ett gåvobrev när gåvan avser en större summa pengar. Ett gåvobrev kan vara en trygghet, i synnerhet för gåvotagaren. Det är ett bevis på att en gåva faktiskt ägt rum. Ett gåvobrev kan därför förhindra framtida tvister mellan parterna. Gåvobrevet blir inte bindande förrän det överlämnas till gåvotagaren (eller dess representant) och mottagaren förstår dess innebörd (1 § GåvoL).

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skicka gärna in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Med vänlig hälsning,

Mathias NilssonRådgivare