Måste frun betala av lånet på huset då vi skilt oss

Jag och min fru har skilt oss jag bor kvar i huset tillsammans med en av våra döttrar. Är min exfru fortfarande skyldig enligt juridiken att betala hälften av bolånen eftersom hon fortfarande är hälften ägare av huset?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer svara på din fråga genom att redogöra för de allmänna reglerna på området, då jag inte vet så mycket om just ditt fall.

Det låneavtal som din fru har, eller ni har gemensamt, påverkas normalt inte av att ni skiljer er.

Är lånet gemensamt så är ni solidariskt ansvariga (2 § Skuldebrevslagen). Detta innebär att banken kan vända sig till en av er och kräva betalning. Den som betalar hela skulden kan sedan i sin tur kräva den andre låntagaren för den delen som denne skulle betalt.

Hoppas det gav lite klarhet.

Franck OlofssonRådgivare