Måste hyresvärden godkänna en utbyggnad mot fastighetens fasad?

Hej,

jag driver ett kontorshotell med ett café i entrén. Har fått tillstånd från polisen och kommunen (kommunens mark) för en uteservering mot husets fasad med en uppbyggt golv pga lutning i marken. Hyresvärden, som är en BRF i huset anser att de skall sitt godkännande och tillstånd till uteserveringen. Vissa boende har sina fönster ovanför, på plan 1. BRF är negativa till uppbyggnaden. Vill endast tillåta bord och stolar, samt upprätta ett kontrakt. Finns det en lag som säger att sådant tillstånd krävs? uppbyggnad behövs pga lutning. Platser jag har inne blir inte använda pga corona. För trångt. Förlorar intäkter, behöver verkligen uteservering. Vad anser ni?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Bestämmelser om hyra finns i 12 kap. jordabalken, som härefter förkortas som JB.

Får man upprätta en uteservering mot hyresvärdens fastighet utan tillstånd från denne?

Om inte hyresavtalet ger dig rätten att upprätta någon uteservering mot husets fasad så är det upp till hyresvärden att besluta om du får göra det, eftersom äganderätten ger denne rätt att besluta om sin egen egendom. Jordabalken reglerar inte frågan huruvida en hyresgäst får göra olika slags utbyggningar. Däremot får inte en lokalhyresgäst använda lokalen för något annat ändamål än det avsedda, om inte hyresnämnden lämnar sitt tillstånd (12 kap. 23 § andra stycket JB). Eftersom du anger att du har haft en café-verksamhet i lokalen innan så är detta dock inget som blir aktuellt i ditt fall.

Sammanfattning och rekommendation

Eftersom det är upp till ägaren vad som får göras i och utanpå dennes fastighet så kräver byggnationer hyresvärdens tillstånd. Det du kan göra är att vända dig till hyresvärden igen och förklara situationen samt försöka nå en överenskommelse. Kanske är det möjligt att komma fram till en lösning som känns okej för er båda och som möjliggör för dig att bedriva caféet utomhus.

Skulle du behöva mer hjälp kan jag varmt rekommendera dig att ta kontakt med en av våra jurister hos Lawlines juristbyrå. Om du är intresserad av detta kan du kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se så hjälper jag dig vidare därifrån.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!

Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare