Måste jag åka hem innan beslut om förlängning av uppehållstillstånd?

Får en Amerikansk medborgare som sökt uppehållstillstånd för besök för att få stanna längre än 90 dagar i Sverige åka hem tillfälligt till USA under tiden som ärendet behandlas av migrationsverket?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppehållstillstånd för besök

Någon som vill stanna längre i Sverige än de 90 dagar som ett visum tillåter kan ansöka om en förlängd rätt att få stanna. Det gäller om en kommer spendera mer än totalt 90 dagar under i en 180-dagarsperiod i Schengerområdet (läs här vilka länder det innebär). Ifall en inte kommer vara mer än 90 dagar under den perioden kan en istället ansöka om förlängt visum.

Får jag stanna under väntetiden?

Om ansökan lämnas in innan visumet har gått ut har rätt att stanna kvar i Sverige tills Migrationsverket har fattat ett beslut. Personen som ansöker behöver därför inte åka hem under väntetiden på beslut.

Mer om uppehållsrätt för besök går att läsa på Migrationsverkets hemsida här.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Erica LagerRådgivare