Måste jag aktivt skriva bort personer i mitt testamente?

Godafton LAWLINE.

I dagsläget är jag ensamstående, och har ej egna barn. Är det bara de jag nämner i mitt testamente som ärver mig då? Jag har min Mor samt syster som närmast anhöriga idagsläget, samt ett halvsyskon på min avlidne Fars sida. Måste jag aktivt skriva bort dem, eller räcker det med att jag har andra påtänkta namn i mitt testamente?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en person avlider utan att ha upprättat testamente följer arvet den legala arvsordningen. Om en person istället har upprättat ett testamente kommer det att tillämpas framför den legala arvsordningen. Testamente är ett förfarande som gör det möjligt att själv bestämma över hur sin kvarlåtenskap ska fördelas.

Måste jag aktivt skriva bort mina släktingar i testamentet?

Du behöver inte aktivt skriva bort dina legala arvingar, dvs släktingar ur testamentet. Dina släktingar är arvsberättigade endast om du avlider utan att ha upprättat något testamente. Ett testamente går före den legala arvsrätten och testamentet ersätter de annars gällande arvsförhållandena. I ditt testamente räcker det alltså att du tydliggör vem det är som du vill ska ärva.

Tänk på att lagen ställer upp vissa formkrav för att ett testamente ska anses giltigt. Det måste vara skriftligt samt undertecknat av testatorn och två samtidigt närvarande vittnen. Det ställs även krav på vem som får vara testamentsvittne. Exempelvis får man inte bevittna ett förordnande till sig själv och en släkting i rakt upp- eller nedstigande led till testatorn får inte heller vara testamentsvittne (10 kap. 1 och 4 § ärvdabalken).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare