FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/11/2020

Måste jag ange vem som körde min bil vid en fortkörning?

Hej!

Om man har fått hem ett brev från polisen där det står att man ska fylla i uppgifterna på den person som man tror har använt bilen vid en fortkörning, vad ska man göra? Om jag inte vill lämna ut uppgifterna, vad ska jag göra med brevet då? Och vad händer i så fall?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är endast bilens förare som kan straffas för en fortkörning. Om polisen inte på egen hand kan identifiera föraren skickar de en förfrågan till bilens ägare om vem som har kört fordonet. I Sverige finns det dock ingen angivelseplikt, det vill säga krav på att bilens ägare måste upplysa om vem det var som körde bilen vid fortkörningstillfället.

Detta innebär att när polisen skickar ut ett brev med begäran om vem som framfört fordonet vid den aktuella tidpunkten, har du ingen skyldighet att uppge vem som framfört fordonet. Det är förhållandevis vanligt att folk vägrar att uppge förare eller att vederbörande "inte vet/minns". Huruvida det är moraliskt att göra så kan diskuteras men är upp till var och en.

Om du vägrar att uppge vem som framfört fordonet blir det således svårt för polisen att utreda ärendet och lagföra föraren. Polisen har förvisso rätt att hålla förhör med den som kan antas lämna uppgifter som är till förmån för utredningen. I teorin skulle de därför kunna förhöra dig. Däremot finns det inte heller någon skyldighet för dig att uttala dig i ett sådant eventuellt förhör.

Sammanfattningsvis har du ingen angivelseplikt, vilket innebär att det inte är brottsligt att vägra uppge vem som framfört fordonet. Du kan inte heller dömas i egenskap av ägare till bilen eftersom det enligt svensk rätt endast föreligger ett föraransvar.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare