Måste jag ange vem som kört min bil vid en fortkörning?

Hej,

Har läst tidigare att om man får en förfrågan om vem som körde din bil vid en fartöverträdelse förbi

en fartkamera är man inte skyldig svara?

Gäller det fortfarande?

Kan man kasta pappret eller ska man svara att man inte kommer ihåg?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att du inte är skyldig att svara. I svensk rätt gäller föraransvar, inte ägaransvar, vilket innebär att det är personen som faktiskt framfört bilen som är ansvarig för fortkörningen och inte bilens ägare, det är alltså endast personen som kört bilen som kan dömas till böter för fortkörningen.

När polisen får in en bild från en fartkamera så inleds en utredning där de försöker fastställa vem föraren på bilden är. Man jämför först bilens ägares körkortsbild och passbild med bilden från fartkameran. Om dessa inte stämmer överens jämför man med bilder från ägarens närstående, t.ex. sambo eller andra familjemedlemmar som kan tänkas ha kört bilen. Har polisen fortfarande inte lyckats identifiera föraren så skickar de i regel ut en förfrågan till bilens ägare där de ber om hjälp att identifiera vem som framför bilen vid den aktuella tidpunkten.

För att svara på din fråga så är du inte skyldig att uppge vem som kört din bil. Vare sig du inte svarar eller anger att du inte kommer ihåg så kommer saken troligtvis inte kunna utredas vidare och ärendet läggs då ner.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare