FrågaARBETSRÄTTSjuk 25/12/2019

Måste jag berätta för arbetsgivaren varför jag är sjuk/sjukskriven?

Hej!

Jag ska göra en operation och behöver vara sjukskriven fyra veckor efter. Jag undrar om jag måste berätta för arbetsgivaren vad för slags operation jag ska göra? Tycker det är lite pinsamt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Måste du berätta varför du är sjuk/sjukskriven till arbetsgivaren?

Detta regleras i lagen om sjuklön. Där framgår det att du som arbetstagare behöver försäkra din arbetsgivare om att du inte kan arbete fullt ut på grund av sjukdom, du är dock inte skyldig att berätta på vilket sätt du är sjuk (9 § sjuklönelagen). Är du sjuk fler än sju dagar i följd så behöver du ha ett läkarintyg, det behöver inte framgå varför du är sjuksirven utan hur du är förhindrad att arbeta. Notera dock att en arbetsgivare har rätt att fråga varför du är sjuk/sjukskriven, men du behöver inte svara på frågan. Din arbetsgivare har inte rätt att vägra dig sjuklön, om du skulle vägra att ange varför du är sjuk/sjukskriven.

Du behöver alltså inte berätta för arbetsgivaren vad för slags operation du ska göra, men det bör av läkarintyget framgå varför du är föhindrad att arbeta.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Emil BengtssonRådgivare