Måste jag betala en vara som till slut anländer trots att köpet har hävts på grund av dröjsmål?

Jag beställde kläder över nätet och valde att använda faktura som betalning och paketet skulle levereras till ett postombud. Stod att paketet var påväg men det kom aldrig fram. Kontaktar affären och även posten som meddelar att paketet kommit bort på och fakturan hävs. Såhär mer än en månad senare dyker paketet upp, jag har hämtat ut det och nu undrar jag vad jag har för skyldighet kring betalning av paketet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

Ett köp har ingåtts mellan dig och ett företag avseende varorna. Konsumentköplagen (KkL) är tillämplig då jag utgår från att du agerat i egenskap av privatperson gentemot ett företaget. Frågan är vad som gäller när du har hävt ett köp på grund av dröjsmål från säljarens sida men sedan levereras paketet. Alltså om du har någon skyldighet att betala för dessa varor.

Vad gäller vid hävning på grund av dröjsmål?

Det verkar som om att anledningen till att paketet inte har lämnats beror på säljaren eller ett förhållande på dennes sida, alltså har ett dröjsmål av varans avlämnande uppkommit. Med dröjsmål menas att varan antingen har levererats för sent eller att den inte har levererats alls och att det inte beror på köparen eller något förhållande på köparens sida (9 § KkL). På grund av detta har du som köpare rätt att göra påföljder gällande (10 § KkL). I ditt fall har du hävt köpet enligt 13 § KkL.

Behöver jag betala för en vara som anländer efter att jag hävt köpet?

Om ett köp hävs, bortfaller säljarens skyldighet att överlämna varan och köparens skyldighet att betala köpesumman. Det här innebär att om en vara till slut levereras efter att ett köp har hävts har du inte en skyldighet att betala för varan (43 § KkL).

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare