Måste jag betala hyra för uppsägningsmånaden?

Hejsan

Jag bor i student lägenheten utan nåt avtal eller kontrakt och killen vill nu att jag ska betala för två veckors som jag bort men detta är i uppsättnings månaden

Killen har sagt att han vill inte ha pengar om jag flyttar ut nästa vecka och jag gjorde det men nu kom han och säger att han vill ha pengar förr att jag har bort där tills jag flyttar ut

Han har ändrat sig helt enkelt

Är jag skyldig att betala ? eller om jag betalar inte får jag problem?

Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har inget skriftligt avtal med hyresvärden

Du beskriver att du inte har något avtal med din hyresvärd beträffande lägenheten du bor i. Jag tolkar detta som att ni inte har något skriftligt avtal, men att ni ändå har ingått någon form av överenskommelse beträffande uthyrningen av lägenheten. Det försvårar givetvis din situation att avtalet inte ingåtts skriftligen, eftersom att det inte finns något bevis på vad ni kommit överens om och vad som ska gälla mellan er.

Ett muntligt avtal om uthyrning av lägenheten kan dock fortfarande vara bindande, eftersom att det inte finns några formkrav på denna typ av avtal. Om ni har ingått ett muntligt avtal så är det alltså det som ska gälla, förutsatt att det är giltigt enligt Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (avtalslagen, AvtL).

Uppsägningstiden

Jag tolkar det som att du hyr en studentlägenhet i andra hand av killen i fråga. Det är då Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad som är tillämplig och det är denna lag som reglerar uppsägningstiden mellan er. Enligt 3 § 2 stycket är det en månads uppsägningstid som gäller för dig som hyresgäst, detta är en tvingande lagregel som inte kan avtalas bort - vilket innebär att oavsett om ni har avtalat om en längre uppsägningstid (till hyresvärdens fördel) så är det en månad som ska gälla.

Att du har en månads uppsägningstid innebär alltså att du har en månad på dig att flytta ut ur lägenheten, du är skyldig att betala hyra för denna månad oavsett om du flyttar ut två veckor in i månaden eller vid månadens slut. Hyresvärden har alltså rätt att kräva dig på dessa pengar och du bör därmed betala hyran för denna månaden.

Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en till fråga!

Vänliga hälsningar,

Mina JenabpourRådgivare