Måste jag betala hyra under uppsägningstiden även om jag flyttat ut?

Hej,

Jag hyr en lägenhet i andra hand från en privat person. Han äger lägenheten. Jag flyttade in i november och kontraktet är tillsvidare. Uppsägningstid enligt kontraktet är 3 månader. "Hyresavtalet upphör vid det månadsskifte som infaller närmast efter tre månader från uppsägningen."

Jag har sagt upp lägenheten i mitten av maj och informerat hyresvärden att jag kommer att flytta ut redan i början av juli. Har han rätt att kräva de 3 månader uppsägningstid alltså att jag måste betala hyran för juli och augusti fast jag inte längre bo i lägenheten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom ni har avtalat om en uppsägningstid på 3 månader så är den den uppsägningstiden som gäller. Den uppsägningstiden är också förenlig med jordabalkens regler om uppsägningstid (12 kap. 5 § JB). Din hyresvärd har därför rätt att kräva att du betalar hyran för juli och augusti även om du inte längre bor i lägenheten. Om du inte betalar hyran kan din hyresvärd ta hjälp av Kronofogdemyndigheten för att driva in skulden, eller väcka talan i hyresnämnden eller tingsrätten.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare