Måste jag betala lånet till min sons flickvän?

Min sons flickvän skriver på ett lån som går till en bil. Hon har inte körkort och han har kronofogden så bilen skrivs på mig. Hon anmäler honom för andra saker han sitter häktad, Nu tycker hon jag skall betala lånet. Lånet är inte bindande till bilen ens.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag förstår det skulle din son ta ett lån, men var inte kreditvärdig, varför hans flickvän istället tog lånet. Din son använde sedan pengarna för att köpa en bil. Bilen skrevs på dig. Din son sitter nu häktad och flickvännen kräver att du betalar lånet.

Utgångspunkten är att den som skrivit på lånet är betalningsskyldig för det (i förevarande fall flickvännen). Flickvännen har därför det yttersta ansvaret mot banken. Det kan finnas ett avtal mellan flickvännen och din son, innebärande att han är skyldig henne pengar (om han t.ex. lovat att betala hela eller delar av lånet). Däremot har inte du och flickvännen något avtal, innebärande att du inte är betalningsskyldig varken mot banken eller flickvännen. Utifrån hur din fråga är ställd har du ingen skyldighet att betala varken till banken eller din sons flickvän.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare