Måste jag betala när mitt barn haft sönder något på förskolan?

Hej,

Min son på 4,5 år, förstörde ett fönster på dagis, dom säger dom skickar oss räkningen. Är detta korrekt när det hände under hans vistelse tid på dagis?

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Huvudregeln är att du som vårdnadshavare har ansvar att hålla ditt barn under uppsikt och se till så att ditt barn inte har sönder någonting som tillhör någon annan. Om du som förälder skulle brista i denna tillsynsplikt kan du bli skadeståndsskyldig för den skada ditt barn orsakar när du varit ouppmärksam och inte agerat för att förhindra skadan, se 6 kap. 2 § föräldrabalken och 2 kap. 1 § skadeståndslagen. När du lämnar ditt barn på förskolan anses du dock ha lämnat över tillsynsansvaret på förskollärarna. Sker skadehändelsen när barnet helt är under förskollärarnas uppsikt ska du alltså inte blir skadeståndsskyldig för att ditt barn krossat en fönsterruta. Detta är istället en skada som förskollärarna hade ansvar att förhindra.

Jag måste förbehålla mig för att jag inte vet alla omständigheter kring skadehändelsen. Det finns gränssituationer t.ex. om skadan uppkommit vid hämtning eller lämning, eller om skadan uppkommit när ditt barn visserligen var på dagis men inte på avtalat tid. I sådana gränsfall kan det vara så att det ändå är du som är den skadeståndsskyldiga p.g.a. ditt bibehållna tillsynsansvar.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare