Måste jag betala självrisken vid parkeringsskada?

Hej !

Min bil har blivit påkörd under kvällen eller natten när den stod parkerad, ingen har gett sig tillkänna.

Vad är mina juridiska rättigheter här, måste jag stå för hela självrisken själv eller ?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Måste man betala självrisken själv?

Självrisken är vad ärendet kostar rent försäkringsmässigt, och det är försäkringstagaren som betalar detta. Om en ansvarig person ger sig till känna eller om man på annat sätt kan fastställa vem som orsakat skadan kan det man betalat för sin självrisk riktas som ett ersättningsanspråk mot den ansvarige. Om man inte vet vem som orsakat skadan får man själv stå för självrisken.

Finns någon möjlighet att lägre självrisk?

I vissa fall kan Trafikförsäkringsföreningen (TFF) göra så att man får en reducerad självrisk när skadan orsakats av en okänd motpart. TFF ställer dock upp vissa krav som att man exempelvis ska polisanmäla händelsen och att man måste upptäcka skadan direkt på plats, dvs inte köra mellan platser och senare upptäcka skadan. Mer information om TFF:s krav hittar du här. Om alla TFF:s krav uppfylls kan man få en lägre självrisk än den man egentligen har i sin försäkring.

Vad ska jag göra?

Jag rekommenderar dig att kontakta ditt försäkringsbolag och upprätta en skadeanmälan. Försäkringsbolaget kan sedan vidare informera dig om möjligheterna till en reducerad självrisk via TFF och hjälpa dig i processen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare