Måste jag betala skadestånd om någon halkar utanför min fastighet?

Om någon halkar på typ min egendom måste jag då betala skadestånd?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i lagen med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning samt skadeståndslagen(SkL).

Fastighetsägaren är ansvarig

Fastighetsägaren ansvarar för att hålla marken utanför sin fastighet sandad, enligt 2 § andra stycket lag med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning. Om någon ramlar ska alltså fastighetsägaren betala skadestånd.

Ersättningen beror på skadorna

Den som genom vårdslöshet har orsakat annan personskada är skadeståndsskyldig, enligt 2 kapitlet 1 § SkL. Den som har halkat och skadat sig har då rätt till skadestånd i form av ersättning för sjukvårdskostnader, eventuella inkomstförluster och ersättning för sveda och värk till följd av skadan, enligt 5 kapitlet 1 § SkL. Vad summan blir beror på skadorna du lidit.

Sammanfattning

Det krävs vårdslöshet och samband. För att få ersättning krävs det alltså att fastighetsägaren varit vårdslös och att skadan uppkommit till följd av detta. Om någon då t.ex. halkar utanför din fastighet behöver denne kunna visa att fastighetsägaren (du) varit vårdslös genom att inte sanda vägen och att du på grund av detta halkat. Men har det exempelvis blivit halkigt under natten och hen tidigt på morgonen halkat så har inte ägaren (du) varit vårdslös.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Siva ArifRådgivare