Måste jag betala skatt på en inkomst från USA om jag bor i Sverige?

Min mammas hus i USA skall säljas efter hennes död. Min bror är Trustee och kommer att sälja huset och summan av försäljningen kommer att delas mellan oss syskon. Hur blir det för min del? Jag bor i Sverige och är pensionär. Kommer jag att behöva betala skatt i USA och Sverige. Min summa av försäljningen kommer att vara cirka 5 millioner kronor.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga.

Eftersom du bor i Sverige räknas du som obegränsat skattskyldig, vilket framgår av 3 kap. 3 § första stycket första punkten inkomstskattelagen. Faktumet att du är obegränsat skattskyldig innebär att du är skyldig att betala skatt på alla dina inkomster i Sverige, oavsett om inkomsten kommer från Sverige eller utlandet, enligt 3 kap. 8 § inkomstskattelagen. Detta betyder att du är skyldig att betala skatt på försäljningen av din mammas fastighet i USA.

Vänliga hälsningar,

Aras TofekRådgivare