FrågaÖVRIGTTV-licens26/04/2017

Måste jag göra en avanmälan för tv- och radioavgiften trots att jag flyttat?

Hej. Har Radiotjänst rätt enligt lag att inte betala tillbaka pengar för 1 månad som redan är betalad trotts att jag flyttade för 1 månad sedan. Ringde dom idag och fick svaret blankt nej. Ingen summa tillbaka. Får de göra så? Bor nu inneboende hos en som betalar avgiften. Dom har bara avanmäla mig från och med nu när jag ringde. Inte det första man tänker på i en flytt.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 11 § Lag om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst står "Radio- och TV-avgift ska betalas till dess att den avgiftsskyldige har anmält att det avgiftspliktiga innehavet har upphört och anmälan har kommit in till RIKAB". RIKAB står för Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag.

Tyvärr innebär det för din del att du måste betala avgiften tills dess att du gjorde anmälan.

På radiotjänst hemsida står dock att du eventuellt kan få pengar tillbaka när du har avanmält eftersom radio- och tv-avgiften betalas i förskott. Är beloppet lägre än 150 kronor, betalar de inte tillbaka något. Läs mer här.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Jennifer ParmlindRådgivare