FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/11/2021

Måste jag ha danstillstånd för privat fest?

Hej!

Min brorsan äger en bar och har inte danstillstånd, men jag kommer att hyra ut baren till en privat grupp. Det blir bara för dem. Det jag undrar är, kan de som ska festa dansa över 100 personer om jag vidtar nödvändiga säkerhetsåtgärder? Eller behöver jag tillstånd?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Danstillstånd krävs för danstillställningar, om de är offentliga tillställningar (2 kap. 4 § ordningslagen). För att en tillställnings ska anses vara offentlig krävs att allmänheten har tillträde till den (2 kap. 3 § andra stycket ordningslagen). Att en privat grupp anordnar ett evenemang anses generellt sett inte innebära att det är öppet för allmänheten, och ordningslagen bör inte hindra gästerna från att dansa. Det finns undantag ifall det är en rörelse som ägnar sig åt att anordna danstillställningar. Jag tolkar dock din fråga som att det är fråga om en vanlig privat fest.

Sammanfattningsvis bör det inte krävas något danstillstånd.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare