FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/12/2018

Måste jag ha dotterns pappas tillåtelse för att åka utomlands med min dotter?

Hej jag funderar på att åka utomlands med min dotter i 1 vecka. Jag är boförälder måste jag ha dotterns pappas tillåtelse? Vi har gemandamvårdnad.

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om vårdnad av barn regleras i föräldrabalken kap 6.

Utgångspunkten är att föräldrarna gemensamt ska fatta beslut som rör barnet

Vad gäller resor så finns det tyvärr inget klart och tydligt svar i lagen om hur dessa bör hanteras vid gemensam vårdnad eller om föräldrarna inte kan komma överens. Utgångspunkten vid gemensam vårdnad är att föräldrarna gemensamt ska fatta beslut som rör barnet och barnets personliga angelägenheter (6 kap 13 § föräldrabalken). Detta innebär att utgångspunkten är att ni tillsammans bör komma överens om utlandsresor.

Kortare utlandsresor kräver enligt tidigare praxis inte samtycke

I och med att du är boförälder har du enligt lagen rätt att ensam fatta vissa beslut som rör den dagliga omsorgen (6 kap 13 § andra stycket föräldrabalken). Det finns en allmän uppfattning om att kortare utlandsresor är att hänföra till den dagliga omsorgen och kräver således inte nödvändigtvis samtycke. Det finns även tidigare praxis på att det är svårt för den andra föräldern att motsätta sig en kort semesterresa så länge det inte strider mot vad som kan anses vara barnets bästa. Då detta gäller en veckas resa räknas det troligtvis som en kortvarig utlandsresa. Hade det dock varit en långvarig utlandsresa skulle detta inte hänföras till den dagliga omsorgen och samtycke från den andra föräldern skulle därför krävas.

Sammanfattningsvis innebär det att det vid gemensam vårdnad inte krävs att du meddelar den andra föräldern om du vill resa en kort resa med barnet. Har ni exempelvis barnet varannan vecka och du skulle vilja resa under din vecka bör det inte medföra några problem, även om den andra föräldern motsätter sig detta. Jag rekommenderar dock starkt att meddela den andra föräldern om utlandsresan och syftet med den för att underlätta samarbetet mellan er som vårdnadshavare då utgångspunkten är att ni gemensamt ska fatta beslut som rör barnet.

Tveka inte att höra av dig igen vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare