Måste jag ha med körkortet när jag kör bil?

Måste jag ha med mig körkortet när jag kör bil?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förare har en skyldighet att medföra körkort

Det finns idag ett krav på att den som är ute och kör bil ska ha med sig körkortet (3 kap. 15 § körkortslagen).

För den som nyligen har tagit körkort, men inte har fått det än, är det tillräckligt att under de två första månaderna ta med sig någon handling som styrker dennes identitet.

Det finns vissa undantag från kravet

Den som bryter mot kravet på att ta med sig körkortet ska dömas till penningböter (9 kap. 2 § körkortslagen). Däremot finns det tre situationer då föraren inte ska dömas till något straff:

- Om körkortet ska förnyas och föraren har återlämnat körkortet eller om det har försvunnit eller förstörts, gjort en anmälan om det

- Om körkortet återkallats med vissa begränsningar och färden äger rum inom två månader från att frågan om återkallelsen slutligt avgjorts

- Om förarens identitet genast kan fastställas

Det sagda innebär att om du blir stoppad av polisen och kan identifiera dig och därmed visa att du har ett gällande körkort eller förarbevis, t.ex. genom ett giltigt pass eller ID-kort, ska du inte ges böter.

Det är då viktigt att du som förare kan styrka din identitet direkt på plats ifall du skulle bli stoppad av polisen. Har du exempelvis glömt körkortet eller annan legitimationshandling hemma kan du inte kräva att polismannen ska följa med dig hem för att du ska kunna styrka din identitet.

Sammanfattning

Den som ska ut och köra bil måste som utgångspunkt ha med sig körkortet, annars finns en risk att få betala böter. Kan föraren vid en poliskontroll på något annat sätt direkt på plats styrka sin identitet, t.ex. genom att visa upp en annan giltig legitimationshandling, ska det vara tillräckligt för att slippa straffansvar.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare