Måste jag har en tillsvidareanställning för att min man ska få uppehållstillstånd genom anknytning i Sverige?

Jag bor f.n i Marocko med min marockanska man. I september flyttar jag tillbaka till Sverige där jag har ett långvikariat på ett år som efter det kan bli en tillsvidareanställning. Nu undrar jag om jag måste ha en tillsvidareanställning för att han ska få flytta till mig i Sverige?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar vad som krävs för att din marockanska man ska få permanent uppehållstillstånd i Sverige och därmed kunna flytta hit. Det är då lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige samt Utlänningslagen (2005:716) UtlL som är tillämpliga och som jag kommer att utgå från i mitt svar.

Vad krävs för att få uppehållstillstånd?

Enligt 5 kap. 3 § UtlL ska uppehållstillstånd ges till den som har anknytning genom en make eller sambo som är bosatt i Sverige eller som har uppehållstillstånd i landet - undantag från detta finns i 17-17 b § i samma lag. Jag kommer att utgå från att inga av dessa undantag är tillämpliga på din situation.

Försörjningskravet

Det föreligger även ett försörjningskrav, enligt 9 § lag om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige, som innebär att den som utlänningen åberopa anknytning till (du i detta fallet) ska ha en tillräcklig inkomst för att kunna försörja både dig och din man, samt att du ska ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för er båda. Närmare bestämt innebär detta att du måste ha en inkomst som gör att du efter skatt och faktiska boendekostnader har minst 8 264 kronor över.

Det spelar ingen roll om du har en visstidsanställning eller tillsvidareanställning

Ovanstående innebär alltså att det relevanta inte är vilken anställningsform du har, utan din faktiska inkomst. Det är din försörjningsmöjlighet som kommer att vara avgörande för bedömningen.

Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en till fråga!

Vänliga hälsningar,

Mina JenabpourRådgivare