Måste jag köpa en ny tvättmaskin om jag råkat ha sönder den gamla?

Hej! Jag har en vän som bor i ett kollektiv med två andra personer. Hon är korttids-hyrare av ett rum och de andra bor där permanent. (kan tilläggas att jag bodde där inna och det är mitt rum hon nu hyr, jag var också permanent boende där innan). Hon hade sönder tvättmaskinen första veckan hon flyttade in, en äldre maskin som vi alla tre fick ta ver gratis fårn tidigare familj som bodde i lägenheten. Den är äldre, och begagnad, och vi fick ta över den av anledningen att de ej tyckte det var värt att flytta med den helt enkelt. Nu då till min fråga, de andra som bor där kräver att hon köper en NY maskin, och accepterar inte en begagnad, eller av likvärdigt värde som den hon hade sönder. Är detta OK? Jag själv tycker att det låter lite orimligt eftersom hon nu spenderat 4000 kr för en tvättmaskin i en lägenhet hon bara ska bo i i 1 månad till (totalt 3 månader) och då får de som bor kvar där, permanent en "gratis" helt ny tvättmaskin. Jag förstår att de inte hade behövt köpa en ny annars än - om inneboende inte haft sönder den - men är det inte mer logiskt att man köper något av lika värde? Alternativt att de får betala en mindre del för den nya maskinen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som alltid när det gäller skadeståndsskyldighet, är det viktigt att komma ihåg att den grundläggande huvudregeln i svensk rätt är att var och en bär sin skada. För att bli skadeståndsskyldig krävs att skadevållaren har agerat uppsåtligen (med flit) eller vårdslöst (se 2 kap. 1 § skadeståndslagen (SkL)). Eftersom jag inte har någon information om hur det gick till när tvättmaskinen gått sönder får jag anta att din kompis orsakade skadan genom åtminstone oaktsamhet.

Vid beräkningen av skadeståndet är en annan princip central: att skadelidande ska försättas i samma situation som om skadan inte hade inträffat. Tvättmaskiner är en "sak", och en sakskada har alltså inträffat. Av relevans för den aktuella bedömningen är 5 kap. 7 § SkL: skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning. Den skadelidande har till och med rätt att välja det lägsta av dessa två belopp som huvudregel. Av informationen i din fråga verkar det som att det handlar om en rätt gammal och sliten tvättmaskin; oavsett om din kompis väljer att ersätta sakens värde eller reparationskostnaden är hon inte över huvud taget skyldig att få fram en tvättmaskin som är i bättre skick än det skick som tvättmaskinen hade när den gick sönder.

Detta är vad som gäller rent juridiskt, men det är förstås värt att fundera över andra aspekter. I din kompis fall vore det förmodligen bäst för "husefriden" om en ny tvättmaskin kom på plats, men hon är inte skyldig mer än vad den gamla tvättmaskinen var värd. Om hennes medboende bestämt ska ha en ny tvättmaskin kan de ju använda den ersättning som de får av din kompis och skjuta till resten av pengarna själva. Nu verkar det som att hon redan har köpt en ny tvättmaskin; hon kan förslagsvis förklara för sina medboende att hon lämnar tillbaka tvättmaskinen om de inte ersätter henne för den del hon inte är skadeståndsskyldig för.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Fredrik AnstrinRådgivare