Måste jag sälja varan efter avslutad auktion?

Hej! Jag har lagt ut min dator på en annons på tradera och den har fått ett bud som vann auktionen och markerades som såld. Men datorn har gått sönder precis då och jag har ångrat mig att sälja den. Men jag hamnade i konflikt med köparen och han nästan tvingar mig sälja datorn. Han har inte betalat och han har inte fått den och vi har inte kommit överens om att jag ska sälja den. Jag har då rätt att ångra mig från att sälja?

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör huruvida ett avtal anses vara ingånget mellan dig och köparen. Regler om detta finns i avtalslagen (AvtL).

För att ett avtal ska ha uppkommit krävs det ett anbud och en accept. Ett anbud är vad någon erbjuder. Om jag säger att jag vill ge 5000 kr för din dator så har jag lämnat dig ett anbud. En accept är som det låter, nämligen att du accepterar mitt anbud. Såväl anbud som accept kan ske muntligen. (1 kap. 1-3 § AvtL)

När något auktioneras ut, på till exempel tradera, så är buden från köpare att se som anbud. Genom att auktionen avslutas, antingen av säljaren själv eller att sluttiden går ut, så uppstår ett avtal.

Du och köparen har alltså genom auktionens avslutande ingått ett avtal. Att avtal ska hållas är en grundläggande regel inom avtalsrätt. Du är alltså tvungen att sälja datorn till köparen. Att betalning inte har skett spelar ingen roll utan är bara en del av avtalet.

Ifall datorn har gått sönder är du även skyldig att se till att den lagas så att den fungerar igen, alternativt ge en prissänkning som motsvarar skadan.

Det finns såklart inget som hindrar dig från att prata med säljaren och försöka få till en annan lösning, men i detta fall har köparen rätt att få köpa varan. Skulle du vägra skicka datorn och säljaren vill göra sak av det kan du bli tvungen att betala kostnader och i värsta fall skadestånd.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, har du fler funderingar är du välkommen åter!

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare