FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag27/01/2020

Måste jag skatta om jag tippar tillsammans med min kompis och vi vinner?

I den nya spellagen som kom 2019 så är det numera spelbolag med licens i Sverige som för bedriva verksamhet här således skattar endast spelbolagen och inte kunderna. Alla vinstpengar är således inte skatteplikt på utan spelbolagen sköter skatten. Låt säga jag och min kompis sitter hemma hos honom och spelar och jag har inte med min mobiltelefon och vi ville båda spela på en match. Så istället lägger han dubbla insatsen och vinner vi säger 10 000kr som han tar ut direkt.

Och ska sedan skicka mig 5000kr eftersom han la spelet för båda oss och låg ute med pengar för mig då han la spelet. Räknas då pengarna som skattefria efter pengarna lämnat personens bankkonto eller blir jag då skatteskyldig på dessa 5000kr jag blir skickade av honom? För pengarna som han har vunnit och tagit ut dessa 10 000kr är ju skattefria vinstpengar som han får göra vad han vill med och kan skicka åt sin mamma eller mig eller donera bort whatever.

Men om skatteverket eller min bank undrar vad dessa kommer från eller om det rör sig om större summor hänvisar man bara till att pengarna man mottagit är skattefria vinstpengar och bevisar det?

Ett större exempel är Stryktipset eller V75 där oftast en person lämnar in ett större spel för alla via sitt konto och vinner man skickar han sen pengar till alla som varit med. Så till huvudfrågan och min hypotes visst ska det inte vara skatteplikt på vinstpengar som en person som vunnit skickat? Spelbolagen står för all skatt efter omsättningen av kunderna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Att två eller flera personer tillsammans köper en lott, tippar eller på annat sätt spelar tillsammans är något som händer hela tiden. Om parterna inte avtalat något fångas situationen upp av lagen om handelsbolag och enkla bolag (bolagslagen). Trots lagens namn avses inte endast registrerade bolag utan även andra situationer där man gemensamt tjänar/vinner pengar.

Det du och din kompis i praktiken gör genom det avtal ni ingår är att ni bildar ett enkelt bolag. Ett enkelt bolag är inte en juridisk person och kan därför inte självt bedriva rörelse eller åta sig förpliktelser. Enligt bolagslagen föreligger ett enkelt bolag om två eller flera har avtalat att utöva verksamhet i bolag utan att handelsbolag föreligger (1 kap. 3 § bolagslagen). Avtalet kan vara skriftligt, muntligt eller uppstå genom bolagsmännens konkludenta handlande. Det "bildas" helt enkelt ett enkelt bolag när du och kompisen bestämmer att ni ska satsa på en match tillsammans.

Enligt bolagslagen bestäms era inbördes rättigheter och skyldigheter genom ert avtal (4 kap. 1 § bolagslagen). Det innebär att om ni kommer överens om hur eventuell vinst ska fördelas er emellan gäller det. Om ni inte avtalat något regleras det istället av lagen. Lagen är således dispositiv; det är möjligt att avtala som ni vill, har ni inte avtalat något gäller lagen. Som exempel är lagens utgångspunkt att resultatet fördelas lika mellan bolagsmännen, dvs. dig och din kompis (2 kap. 8 § bolagslagen). Eftersom ett enkelt bolag inte är en juridisk person kan det enkla bolaget inte åläggas skattskyldighet, sådan skyldighet uppkommer istället på bolagsmännen. Det innebär att om du och din kompis skulle bedriva ett projekt som skapar skattskyldighet, blir ni i sådana fall skattskyldiga utifrån den vinst ni gör. Vid en fördelning av vinsten om 50% var kommer ni vardera att bli skattskyldiga för er del av vinsten. Däremot är vinster från sådana spel som du beskriver (t.ex. när man tippar tillsammans) skattefria, precis som du uppger. Eftersom det är skattefritt vid utbetalning blir ingen av er skattskyldiga för ert resultat.

Sammanfattningsvis kan du och din kompis tippa tillsammans, precis som ni gör. Om ni skulle vinna kan din kompis skicka hälften av vinsten till dig på ditt konto och du är inte skattskyldig för den.

Hoppas svaret gav dig klarhet i vad som gäller! Om något är oklart är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare