Måste jag svara på ett förlikningserbjudande som skickats pga påstådd fildelning?

Hejsan.

Jag har fått ett brev från Ramberg advokater där det står att mitt internetabonnemang har använts för olovlig fildelning och där erbjuds jag va en förlikning på 8500 kr,detta måste jag betala inom 20 dagar annars så skulle de överväga att gå vidare..

Som jag har förstått det är det ett antal personer som fått liknande brev.

Har även sökt och en del säger att man inte skall göra något och vissa säger att man skall svara advokat firman och bestrida brevet så man inte får betalningskrav från något inkassoföretag eller kronofogden.

Jag ställer mig frågande hur jag ska agera i situationen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du behöver inte göra nånting. Som sagt rör det sig bara om ett förlikningserbjudande, och inte en faktura. Skulle advokatfirman påstå att du är skyldig att betala en summa och vända sig till ett inkassoföretag eller liknande är det bara att bestrida fakturan. Därmed kommer de behöva ta det till domstol för att kunna fastställa huruvida du är skyldig att betala eller inte.

Det finns dock ingen poäng att i betala den summan de kräver i förlikning. Skulle de mot all förmodan ta det till domstol (vilket är ovanligt), kan du först i det skedet fundera över förlikningserbjudandet beroende på deras bevisläge och summan de faktiskt begär.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare