Måste jag ta emot och returnera en vara som jag inte beställt?

Hej,

Jag har beställt en vara över internet som jag sedan makulerade med bekräftelse på att den var makulerad samma dag (fredag). Pengar återbetalades till mitt konto.

Nu (torsdag) en dryg vecka senare får jag notifikation om att de skickat varan. den har registrerats med postnord och kommer levereras med hemleverans.

Vad gäller? ska jag strunta att ta emot eller skall jag ta emot? är det säljarens ansvar att ta tillbaka varan? behålla?

Jag är lite bekymrad att denna kostnad kommer läggas på mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att ett bolag ska få fakturera dig krävs att ett bindande avtal har kommit till stånd. För att det ska föreligga ett juridiskt bindande avtal krävs att det finns två överensstämmande viljeförklaringar - dvs anbud och accept. I detta fall har du makulerat beställningen och du har också fått ett godkännande med anledning av det. Det finns därmed inget avtal om att du ska köpa en vara. Du har dessutom bevis för detta genom bekräftelsen du mottagit på att beställningen makulerats, vilket är bra.

Bolaget kan alltså inte kräva att du ska betala för varken varan eller returen. Du har inte heller ett ansvar för att ta emot varan för att sedan returnera den. Om du dock tar emot varan och avser behålla den har bolaget rätt att fakturera dig för kostnaden för varan.

Du bör alltså inte ta emot varan. Oftast returneras varorna när ingen hämtar ut/tar emot varorna. Jag skulle därutöver också råda dig att meddela företaget att beställningen har makulerats och att du därför inte kommer att ta emot något paket.

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare