Måste jag tillåta min hyresvärd ha visning av lägenheten innan jag flyttat ut?

Hej!

Jag sa upp min lägenhet den sista februari och har alltså skyldighet att betala hyran fram till den sista maj. Jag har tömt lägenheten och städat den. Men nu säger min hyresvärd att han vill ha nycklar till lägenheten för att visa den för tilltänkta hyresgäster. Jag vill inte att han ska ha nycklar till lägenheten. Jag sa detta och då sa han att jag var tvungen att anpassa mig efter när han hade tid att visa lägenheten i så fall. Stämmer detta? Får han i detta läge gå in i lägenheten för att visa den eller om han nu känner för det göra förbättringar i lägenheten?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hyrerätter regleras i 12 kap. Jordabalken (JB), som även kallas hyreslagen.

Vad får min hyresvärd kräva under uppsägningstiden?

I 12 kap. 26 § JB står att en hyresvärd ska få rätt att tillträda hyresrätten för att utöva nödvändig tillsyn eller för att utföra brådskande förbättringsarbeten. Dessutom står det att under tiden som hyresrätten är ledig för uthyrning, så är hyresgästen skyldig att utlåta den för visning på lämplig tid.

Vad gäller för dig?

Under tiden för uppsägningen av kontraktet är du som hyresgäst skyldig att låta hyresvärden tillträda lägenheten samt ha visningar, även innan du har flyttat ut. Det innebär dock inte att hyresvärden får lov att tillträda när och hur som helst. Lämplig tid innebär att hyresvärden och hyresgästen gemensamt ska komma överens om en tid som passar.

När det gäller utföra förbättringsarbeten, bör hyresvärden säga till minst en månad i förväg och det ska handla om arbete som inte försvårar för hyresgästen att fortsätta bo där (2 stycket). Under sista månaden på kontraktet, behöver hyresvärden medgivande från hyresgästen för att påbörja sådant arbete när det är slutet på kontraktet. Om det gäller akut arbete, får det utföras i lägenheten direkt såklart.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Erica LagerRådgivare