Måste jag vara skriven i min lägenhet?

Hej jag har haft min lägenhet uthyrd i andra hand, vederbörande ska flytta nu, och jag bor och är skriven på annan ort och behöver tillgång till lägenheten några månader innan jag säger upp den. Måste jag stå skriven där igen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns inget krav på att du ska vara skriven i den lägenhet du hyr. Tvärtom; du är skyldig att vara folkbokförd där du anses vara bosatt. Du anses vara bosatt på den fastighet där du regelmässigt tillbringar din dygnsvila (6-7 § folkbokföringslagen). Oriktig uppgift om folkbokföring kan medföra straff (42 § folkbokföringslagen).

Det finns dock en risk att lägenheten sägs upp av hyresvärden. Som utgångspunkt har du som bostadshyresgäst ett direkt besittningsskydd vilket innebär att hyresförhållandet i regel förlängs, utom för det fall när någon av punkterna i 12 kap. 46 § Jordabalken, JB är uppfyllda. Punkt 10 i lagrummet innebär att hyresvärden kan säga upp dig från lägenheten om det inte strider mot god sed i hyresförhållanden eller av någon annan anledning är oskäligt mot hyresgästen att hyresförhållandet upphör. Punkten är en generalklausul i vilken kan innefattas sådant som inte faller under punkterna 1-9 (olovlig andrahandsuthyrning, misskötsamhet m.m.). Ett typfall som hamnar under generalklausulen är att hyresgästen sägs upp med motiveringen att hen saknar behov av lägenheten på grund av ringa användning

Som svar på din fråga så måste du inte stå skriven på lägenheten. Du ska stå skriven där du tillbringar din dygnsvila. Däremot blir ditt besittningsskydd till lägenheten svagare om du inte är boende i den, med risk för att hyresvärden får lättare att säga upp dig. I ditt fall kanske det kvittar då du ändå är i följd med att snart säga upp den.

God fortsättning!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare