FrågaPROCESSRÄTTVittna01/10/2017

Måste jag vittna mot min sambo?

Jag har blivit kallad att vittna i en rättegång emot min sambo. Jag har bett om att få avstå att vittna pga att jag är närstående till den åtalade ( väntar även hans barn) men de säger att jag måste komma till rättegången och säga där att jag inte vill vittna. Min fråga är: varför måste jag komma dit bara för att säga att jag inte vill vittna istället för att de återkallar mig som vittne, och kan de tvinga mig att vittna trots att vi är närstående?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om att vittna finns i Rättegångsbalken (RB).

Alla medborgare har en skyldighet att vittna i en rättegång. Trots detta finns det vissa som undantas från vittnesplikten, exempelvis sambos eftersom man är närstående till den som rättegången handlar om (RB 36 kap. 3§). Du bör alltså inte behöva vittna i en rättegång mot din sambo.

Du skriver också att du inte vill dyka upp i rättegången, men eftersom du har blivit kallad som vittne ska du infinna dig hos rätten. Det som kommer hända är att domstolen kommer berätta för dig att du inte måste vittna eftersom du är närstående till den tilltalade, och du får därefter valet att inte vittna (RB 36 kap. 10§ 2st) Det enda du behöver göra är att meddela rätten att du inte vill vittna när du får frågan, och då behöver du inte det. Rätten kan inte rikta några straff mot dig och du behöver inte bli inblandad mer än så.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare