FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/08/2020

Måste man ange hela personnumret på personen man vill stämma?

Hej

Sedan EU reglering ges inte 4 sista siffror av folkbokföringen

Rätten kräver hela personnumret för stämning

Hur gör man?

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.

När det kommer till frågor om stämningsansökningar är det rättegångsbalken (RB) som man främst vänder sig till.

En ansökan, en anmälan eller en annan inlaga i rättegång ska innehålla uppgift om domstolen samt parternas namn och hemvist (33 kap. 1 § första stycket RB). Vidare ska en enskilds parts första inlaga i rättegången (för dig är denna första inlaga alltså själva stämningsansökan) innehålla uppgift om partens person- eller organisationsnummer (33 kap. 1 § andra punkten första punkten RB).

Det är alltså obligatoriskt att man både skriver in både personnumret från en själv samt den andre parten i stämningsansökan. Skulle det vara så inte man inte har den andre partens fullständiga personnummer kan man exempelvis använda sig av hemsidan ratsit för att ta reda på de fyra sista siffrorna av personnumret.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare