Måste man både godkänna testamentet och bekräfta delgivningen?

Hej! Min farbror har dött. Hans sambos tre barn ärver. Jag är osäker på vad jag ska skriva under. Ska jag skriva under både delgivningsärende och testamentsgodkännande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett testamente ska delges arvingarna. Denna delgivning ska ske genom ett överlämnande eller en bestyrkt kopia av testamentet, 14:4 Ärvdabalken (ÄB). Därutöver ska det föreligga ett delgivningssyfte.

Du kan antingen välja mellan att godkänna testamentet eller bekräfta delgivningen. Ifall du väljer att skriva under delgivningsärendet innebär detta att din möjlighet att klandra testamentet i enlighet med 14:5 ÄB återstår. Om du istället väljer att godkänna testamentet blir denna direkt gällande vilket innebär att du medgivit arvsutdelningen som föreskrivits i testamentet. Genom detta godkännande förlorar du således din rätt att klandra.

För att sammanfatta beror det på vad du själv önskar göra. Ifall du ej har intresse av att klandra testamentet bör det därför räcka med att du enbart skriver under att du godkänner denna.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare