Måste man berätta vad man vill plugga med när man söker tjänstledigt?

2 § 2 stJag är mitt uppe i ansökningsprocessen för att komma in på en yh-utbildning (som är CSN berättigad). Jag har varit anställd på mitt nuvarande jobb mer än 6 månader och funderar på att söka tjänstledigt ifall att jag kommer in på utbildningen. Men måste man isåfall uppge exakt vilket program det gäller för arbetsgivaren? Om man måste det, finns det någon lag som säger att de inte får sprida denna information vidare?

Vill nämligen inte att någon annan på min arbetsplats får veta att jag vill plugga/vad jag vill plugga.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Regler om rätt till ledighet för utbildning hittar du i studieledighetslagen. Enligt 1 § har arbetstagare i allmän/enskild tjänst rätt till behövlig ledighet för att undergå utbildning. Lagen omfattar i princip all utbildning, förutom självstudier (t.ex att studera på egen hand inför högskoleprovet eller andra självstudier t.ex med hjälp av youtube). Det är du själv som bestämmer vad du ska studera och ledigheten beviljas för den tid som utbildningen tar. Bra att veta är dock att tjänstledigheten är obetald.

För att få ledigt måste du vid ledighetens början ha varit anställd hos samma arbetsgivare i sex månader eller sammanlagt minst tolv månader de senaste två åren enligt 3 §.Tänk på att annat kan gälla enligt ett kollektivavtal, se 2 § 2 st. Arbetsgivaren har i vissa fall även rätt att skjuta upp ledigheten,4 §. Lagstiftningen är generös. Det finns ingen tidsbegränsning hur länge man får vara tjänstledig och man behöver inte ansöka om hela ledigheten på en gång, utan det går bra att förlänga efter hand.

Det finns ingen reglering som säger att du måste berätta exakt vad det är du vill plugga, men du behöver visa att det är en riktig utbildning du ska gå, och inte som jag nämnt tidigare ska söka ledigt för självstudier eftersom det inte omfattas.

Så länge kraven uppfylls har arbetsgivaren ingen rätt att neka sin anställde tjänstledighet, men däremot kan arbetsgivaren som sagt skjuta upp den. Hur länge beror på om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare