Måste man betala hittelön för upphittad mobil?

Hej, jag tappade bort min telefon vid en busshållsplats på Lidingö där jag bor. Damen som hittade mobilen åkte 7 minuter till mig där hon redan skulle åkt oavsätt. Hon krävde 500 kronor från mig och jag är 16 år gammal. Jag undrar om detta är lagligt att göra mot en minderårig. Och hur jag ska göra när pregnanta redan är skickade.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rätt till hittelön:

Hur upphittade saker ska behandlas regleras i lag om hittegods. Lagen anger att den som hittar något ska underrätta ägaren eller polisen om detta utan oskäligt dröjsmål (1§). Ägaren har då rätt att få tillbaka saken. Lagen stadgar dock att ägaren måste betala upphittarens kostnader i anledning av fyndet samt skälig hittelön (3 §).

Vad är skälig hittelön?

Kvinnan som hittade din mobil hade alltså inga direkta kostnader i anledning av fyndet men hon har ändå rätt till skälig hittelön. Som skälig hittelön räknas normalt 10% av hittegodset värde. För att 500 kr ska vara skäligt innebär det att din mobil ska vara värd ca 5000 kr i dagsläget. Eventuellt kan hittelönen även sättas ner eftersom du är under 18 år.

Vad kan du göra?

Uppkommer tvist om hittelönens belopp ska frågan avgöras av allmän domstol. Risken är dock stor att rättegångskostnaderna kommer överstiga hittelönen. Du skulle alltså kunna ta saken till domstol men beroende på vilken mobil du har är troligen hittelön på 500 kr relativt skälig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Elise SohlbergRådgivare