FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt08/09/2021

Måste man betala skatt när man får en fastighet i gåva?

Hej

Jag ska få en fastighet i gåva av min pappa, måst jag/han betala gåvoskatt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Gåvoskatt och stämpelskatt

I Sverige har vi sedan en tid tillbaka ingen gåvoskatt (8 kap. 2 § Inkomstskattelag [IL]).
Du kommer alltså inte behöva betala in skatt för gåvans värde. Däremot finns regler om stämpelskatt som tas ut i samband med expeditionsavgiften hos lantmäteriet. I ditt fall tolkar jag det som att du inte kommer ge någon ersättning till din far för gåvan. Då tas ingen stämpelskatt ut, stämpelskatten ska tas ut om ersättningen överstiger 85 % av fastighetens taxeringsvärde (5 § Lag om stämpelskatt vid inskrivningsmyndigheter). Om du kommer ge ersättning för gåvan, alternativt ta över ansvaret för lån som genom pantbrev har säkerhet i fastigheten som överstiger 85% av taxeringsvärdet kommer stämpelskatt tas ut.

Skatt vid försäljning av fastigheten

Något som kan vara bra att känna till vad gäller skattesituationen är utöver att ingen gåvoskatt tas ut det faktum att du kommer inträda din fars skattesituation (44 kap. 21 § IL). I praktiken innebär detta att du vid en eventuell försäljning kommer betala skatt baserat på det inköpsvärde din far förvärvat fastigheten på. Denna skatt betalas inte vid överlåtelse av gåvan utan först när du som gåvomottagare säljer fastigheten.

Sammanfattningsvis gäller alltså att ni inte kommer behöva betala någon gåvoskatt, däremot kan skatten i framtiden påverkas för dig vid en eventuell försäljning.

Hoppas du fått svar på dina funderingar.

Med vänliga hälsningar

Jakob JohanssonRådgivare