FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt18/06/2020

Måste man betala skatt på gåva?

Jag har en vän som vill hjälpa mig och som bor i USA. Det är en stor summa pengar. Han vill hjälpa mig med min ekonomiska situation och han vill inte att jag betalar tillbaka utan det är en gåva från honom. Vad jag har förstått så behöver man inte betala skatt på en gåva? Hur många procent betalar man om det inte är en gåva?

Jag antar att skattemyndigheten vill ha ett certifikat från vem som ger gåvan. Kommer hans namn att behandlas under sekretess ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inkomstskattelag (1999:1229) är tillämplig lag (förkortat IL).

Beskattas gåvor i Sverige?

Gåvoskatten reglerades i Lag (1941:416) om arvsskatt och gåvoskatt som i sin helhet avskaffades den 1 januari 2005. Detta innebär att gåvor inte beskattas i sverige (se även 8 kap. 2 § IL). Eftersom din vän bor i USA så kan gåvan komma att beskattas ändå, så jag föreslår att du kontaktar en jurist eller skattekonsult i den delstat din vän bor i för att få svar på frågan om huruvida gåvan kommer beskattas.

Vilket skatt gäller för lån?

Om det är ett lån istället för gåva så beskattats inte lånet så länge din vän inte begär ränta för lånet. Om din vän lånar dig pengarna med ränta så ska du dra av räntekostnaderna i inkomstslaget kapital, och din vän ska ta upp ränteinkomsten som kapitalinkomst, se 42 kap. 1 § IL.

Behöver skatteverket ett intyg på gåvan?

Nej, skatteverket behöver inte ett intyg på gåvan, så länge det verkligen är fråga om en gåva och inte ett lån. Är det ett lån så behöver det enbart beskattas om lånet är behäftat med ränta. För att undanröja potentiella tvivel så kan det vara bra om din vän skriver ett gåvobrev. För att det ska vara giltigt i Sverige räcker det med att hen tydligt specificerar gåvan samt vem som är gåvogivare och gåvotagare. Brevet ska undertecknas och dateras.

Kommer hans namn behandlas under sekretess?

Eftersom din vän vill ge dig pengarna i gåva så finns det inga krav på att den ska registreras hos någon myndighet i Sverige. Detta sagt så bör du be din vän att upprätta ett gåvobrev, och detta kan du förvara var du vill.

Vad bör du göra?

Det finns ingen gåvoskatt i Sverige, däremot finns det i USA. Jag föreslår att du googlar fram en jurist, revisor, skattekonsult eller dylikt i den delstat din vän bor i och ber om svar på vad som gäller för gåvoskatt i ditt fall. Du bör även fråga om det finns några formkrav för gåvor som ni bör uppfylla.

Jag hoppas detta besvarar din fråga. Hör gärna av dig om någonting är oklart eller om du har andra funderingar.

Aram ShokorRådgivare