FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/05/2020

Måste man ge sitt förlängda underhållsstöd till sin boendeförälder?

Hej, jag är 18 år och har förlängt underhållsstöd. Min fråga är om jag måste ge underhållsstödet till föräldern jag born hos eller har jag rätt att necka dom?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline!

Lagrum
Betalning av förlängt underhållsstöd regleras i socialförsäkringsbalken (2010:110), som förkortas SFB.

Förlängt underhållsstöd
Det förlängda underhållsstödet skall betalas till den studerande, alltså dig, och inte boendeföräldern (18 kap. 18 § SFB). Eftersom att det betalas till dig och du är 18 år gammal borde det bli dina pengar. Dock skall det förlängda underhållsstödet främst användas till sådant som föräldrarna normalt skulle ha bekostat.

Sammanfattning
Du måste alltså inte ge pengarna till din boendeförälder, men de pengar som du får genom underhållsstödet skall ändå främst gå till att täcka mat, husrum och liknande som det hade gått till om din förälder hade fått pengarna.

Hoppas detta besvarar din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Filippa Nielsen NorelindRådgivare