Måste man hämta ut sitt arv inom viss tidsperiod?

Min bror har bott hemma hos mina föräldrar. Mamma gick bort 2010 o pappa 2014. Efter pappas bortgång fick jag ut min del av hans bankmedel. Jag hämtar en del av grejer som var mina sedan jag var liten men inte allt. Vi delade upp lite småsaker, men sen blev min bror sjuk o väntade till bättre tillfälle. Nu förde jag på tal att vi måste dela resten, men nu menar han att det gått så många år så nu anser han att det som finns kvar i huset är hans. Har jag någon rätt att få ut min del av möbler och andra grejer? Tror inte att värdet pengamässigt är stort utan det är mest för att det varit mor och fars saker

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå från bestämmelserna i Ärvdabalken (1958:637) för att besvara din fråga. Jag kommer vidare att utgå från att ett bouppteckning och arvskifte har gjorts och godkänts.

Som utgångspunkt så ska arvet till vardera arvinge betalas/ges ut när bouppteckningen är gjord och arvskifteshandlingen är godkänd (23 kap. 4 § ÄB). Jag förutsätter att detta redan skett då du fått ut en del av ditt arv.

Det finns dock inga regler i ärvdabalken angående när eller inom vilken tidsperiod en dödsbodelägare måste hämta ut bland annat lösöre från dödsboet. Så din bror kan inte invända med att du väntat för länge och du har således rätt till din del av arvet.

Ifall ni inte kommer fram till en lösning kan jag rekommendera att du vänder dig till kronofogden och begära handräckning, mer om det finns här.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare