Måste man kastrera sin utekatt?

Hej!

Kan man bli straffad på nåt vis om man låter bli att kastrera sin utekatt? Att man kan bli anmäld till länsstyrelsen förstår jag, men dom skickar väl bara ett brev.

Lawline svarar

Hej! Först och främst - tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sen till självaste frågan - jag tolkar det som att du vill veta om det är stadgat i lag att man måste kastrera sin katt - och att man således kan bli straffad om man inte gör det.

År 2020 släppte Jordbruksverket nya föreskrifter för frågor gällande bland annat denna situation (Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hundar och katter - härefter kallad 'Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd')

I dessa föreskrifter står det skrivet att "Djurhållaren ska vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder för att förebygga oplanerad, oönskad eller överdriven reproduktion av de djur som han eller hon ansvarar för." (6 kap. 2 § Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd). Till 6 kap. 2 § finns allmänna råd om hur föreskriften kan följas. De allmänna råden säger att "Katter som rör sig fritt utomhus bör vara kastrerade, steriliserade eller på annat sätt förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat."

Föreskriften i 6 kap. 2 § är en bindande regel och ställer alltså krav på djurhållarens ansvar att se till så att djuren inte oplanerat förökar sig. De allmänna råden är en utveckling av föreskriften; de är inte bindande men ger en vägledning till hur föreskriften kan uppfyllas. Exempelvis kan det finnas andra sätt än kastrering för att förhindra att en katt förökar sig; t.ex preventivmedel för honkatter, hålla honkatter inomhus en viss tid osv. Mer om detta kan du läsa hos Jordbruksverket.

Länsstyrelsen har tillsyn över att djurskyddslagar efterföljs och det är domstolarna som beslutar straff mot lagarna. Eftersom föreskriften ovan är en rätt så ny regel (från 2020) är det svårt att avgöra hur domstolarna kommer bedöma.

Sammanfattning

Regeln är att "Djurhållaren ska vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder för att förebygga oplanerad, oönskad eller överdriven reproduktion av de djur som han eller hon ansvarar för." (6 kap. 2 § Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd). Kastrering är endast ett allmänt råd (och därmed inte bindande) för hur regeln kan efterföljas. Så om du på annat vis vidtar åtgärder för att förebygga oplanerad eller överdriven reproduktion av din utekatt, ser jag inget problem med att den inte är kastrerad. Dock är det i slutändan Länsstyrelsen som har tillsyn över att föreskrifterna efterföljs och eftersom dessa regler är relativt nya (2020), är det svårt att avgöra hur Länsstyrelsen och domstolarna kommer bedöma i de enskilda fallen.

Hoppas jag har besvarat din fråga! Om något är oklart eller du har fler frågor, är du välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare