FrågaPROCESSRÄTTDomstol17/10/2021

Måste man kontakta den man vill stämma innan man skickar in stämningsansökan?

Jag har skrivit till er tidigare. Och fått bra svar vilket jag tackar för

Nu har jag ytterligare 1 fråga i samma ärende. 2 barn har fått en bosta$srätt i gåva sv mamma värd och såld för 1760000 De amdra 3 barnen har inte fått något. De vill ha sin laglott. Vi tänkte stämma dom i tingsrätten. Nu till min fråga: Ska vi kontakta gåvomottagrna innan.

.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga, och vad kul att du är nöjd med svaret du tidigare fått av oss!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över om du behöver höra av dig till personerna som du har för avsikt att stämma i tingsrätten innan du skickar in stämningsansökningen.

Ska vi kontakta gåvomottagarna innan stämning i tingsrätten?

Svaret på din fråga är att det inte finns något generellt krav eller liknande på att man ska kontakta den man avser att stämma innan man skickar in en stämningsansökan. Det kan dock många gånger vara en god idé att försöka lösa en situation utan att stämma personen eller personerna. Det görs ofta bäst genom att man hör av sig till dem och sinsemellan försöker reda ut tvisten.

Mitt råd blir därför att du hör av dig till gåvomottagarna innan om du tror att det kan påverka er situation positivt, kanske till och med lösa tvisten utan domstolens inblandning. Om du bedömer att det inte är möjligt så är mitt svar att du inte behöver kontakta gåvomottagarna innan du skickar in en stämningsansökan till tingsrätten.

Hoppas du blir nöjd med svaret även denna gång!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare