FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis21/03/2021

Måste man skaffa ett nytt pass om man byter efternamn?

Hei min Fruen har bytt efternamn om hon behöver byta pass eftersom hon fortfarande har ett gammalt giltigt pass

och har ett ID-kort med ett nytt efternamn

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om din fru måste skaffa ett nytt pass eftersom hon har bytt efternamn.

Ett pass är en identitetshandling. Därför bör en person som byter efternamn snarast möjligt byta pass (passet måste nämligen uppdateras för att stämma överens med personuppgifterna i folkbokföringsregistret). Detta gör du hos polisen (2 och 6 §§ passlagen). Du kan se hur du bokar tid för ansökan om nytt pass här. Du hittar ytterligare information om din situation här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. I den mån något är oklart eller om du har ytterligare funderingar så får du gärna återkomma.

Vänligen,

Joakim StrömbladhRådgivare