Måste man skriva någon klausul för att ha rätt till efterarv?

Hej!

Min mor har gått bort och vi har i familjen beslutat att vi 4 bröder inte ska ta ut arvsrätten så att vår far/styvfar kan bo kvar i huset. Vi pratar då om att vi ska avsäga oss arvsrätten. Vi är 4 halvbröder varav två ej är riktiga barn till styvfadern som ska bo kvar i huset. Om vi två "oäktingar" avsäger oss arvsrätten innebär det att när styvfadern går bort så ärver bara hans två riktiga barn? Måste man skriva en klausul där vi inte avsäger oss arvsrätten utan bara skjuter den fram tills styvfar gått bort?

Mvh

Johan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Arvsrätt regleras i ärvdabalken (ÄB). De två av bröderna som har er mor och den efterlevande maken som föräldrar är bröstarvingar (2 kap. 1 § ÄB). Huvudregeln är att den efterlevande maken ärver allt och att bröstarvingarna ärver den dagen maken går bort (3 kap. 1 § ÄB).

Som särkullbarn kan ni ta ut arvet direkt, eller vänta med det tills maken går bort

Du och den av bröderna som inte är barn till den efterlevande maken kallas särkullbarn. Som särkullbarn har ni rätt att ta ut ert arv direkt (3 kap. 1 § första stycket ÄB). Om ni särkullbarn väntar med att ta ut ert arv har ni istället rätt till arvet efter er mor den dag hennes make går bort (3 kap. 9 § ÄB). Detta kallas för efterarv. Ni behöver alltså inte, som du föreslog, skriva en klausul som ger er en rätt att ärva i framtiden. Sådan rätt finns redan lagstadgad.

Den dag er mors make går bort har ni rätt till efterarv

Bestämmelserna för hur arvsfördelningen går till stadgas i 3 kap. 2 § ÄB men kan vara svårtydd, varför jag nedan kommer att ge ett exempel för hur det kan gå till.

Om ni två särkullbarn avstår från ert arv så ärver er mors make allt. För att göra det enkelt kan vi anta att efter att bodelning har gjorts och delats ut, är hälften av makens egendom arvet från er mor. Den andra halvan är hans egen egendom. Egendomen efter er mor ärver han med fri förfoganderätt vilket innebär att han inte kan testamentera bort den, däremot får han lov att t.ex. sälja den om han vill. Den dag maken går bort kommer hälften av hans egendom att fördelas mellan er fyra bröder som arv efter er gemensamma mor. Den andra hälften kommer de två bröder som är bröstarvingar att ärva efter sin far. Egendomen kan då ha ökat, minskat eller vara detsamma i värde. Ni har således inte rätt till en viss summa, utan en kvotdel av makens totala egendom som motsvarar arvet efter er mor. Även om ni avstår ert arv nu kommer ni således att ärva er mor, medan de två bröder som har er mor och den efterlevande maken som far kommer att ärva båda.

Sammanfattningsvis innebär detta som svar på din fråga att det inte bara är den efterlevande makens "riktiga" barn som kommer att ärva. Avstår ni från arvet nu kommer ni särkullbarn i framtiden ändå att ärva er mor, medan bröstarvingarna kommer att ärva dels efter er gemensamma mor, dels efter sin far. Ni behöver inte skriva någon klausul för att ha rätt till efterarv.

Hoppas du fått svar på din fråga och jag beklagar bortgången av er mor.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare