Måste man teckna ett eget elavtal i en hyresrätt?

Jag har fått erbjudande om ett förstahandskontrakt på en lägenhet. De säger att elen ingår i hyran. Kan det stämma, brukar inte var och en teckna eget elavtal?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga lagregler som stadgar att man måste teckna ett eget elnätsavtal och elhandelsavtal. Det råder därför avtalsfrihet. Det är inte ovanligt att en förening eller en fastighetsägare tecknar ett gemensamt elavtal och att det ingår i hyran. Detta beror vanligtvis på att en så kallad kollektivmätning kan innebära lägre kostnader.

Jag rekommenderar dig dock att kolla i ditt hyresavtal och se till så att hushållsel ingår i hyran och inte bara värme.

Vänligen,

Julia PerssonRådgivare